Retrospekcja: Tony Hawk’s Pro Skater 2

THPS2 gra

Data publikacji: 11 października 2024, ostatnia aktualizacja: 11 października 2024.

Wspominki o Tony Hawk’s Pro Skater 2 są jak podróż w czasie do przełomu wieków, kiedy skateboarding stawał się globalnym fenomenem, a młodzież na całym świecie marzyła o wykonywaniu trików na desce. Ta produkcja nie tylko zrewolucjonizowała rynek gier wideo, ale także wniosła skateboarding do mainstreamu, łącząc pokolenia graczy i fanów tego sportu.

Pierwsze kroki: Tony Hawk’s Pro Skater

27 czerwca 1999 roku podczas X Games w San Francisco Tony Hawk dokonał historycznego wyczynu, wykonując pierwszy w oficjalnych zawodach skaterów 900-stopniowy obrót z poprawnym lądowaniem. To wydarzenie było momentem przełomowym nie tylko dla niego, ale także dla całego świata sportów ekstremalnych. Kilka miesięcy później Activision wydało grę „Tony Hawk’s Pro Skater”, znaną też w niektórych zakątkach globu jako „Tony Hawk’s Skateboarding”, która zdobyła serca graczy na całym świecie.

Historia tej produkcji zaczęła się w 1998 roku, kiedy to wydawca zwrócił się do Tony’ego Hawka z propozycją współpracy przy tworzeniu gry o skateboardingu. Dla legendarnego zawodnika, który od lat marzył o wprowadzeniu tego sportu do świata gier wideo, była to szansa, której nie mógł przegapić. – Mieliśmy już wcześniej kilka prób, ale nic z tego nie wychodziło – wspomina Tony Hawk. – Jednak kiedy Activision pokazało mi wczesną wersję gry, od razu wiedziałem, że to coś wyjątkowego.

Do realizacji tego projektu zostało wybrane niewielkie studio deweloperskie Neversoft. – Naszą misją stało się stworzenie gry o skateboardingu, która dawałaby graczom mnóstwo zabawy – mówi Mick West, współzałożyciel studia. – Pierwszym etapem prac było odkrycie, co tak naprawdę jest ekscytującego w jeździe na desce.

Zespół Neversoftu na początku procesu twórczego próbował zrozumieć istotę skateboardingu. Ekipa odwiedzała skateparki, oglądała filmy i spotykała się z profesjonalnymi skaterami, aby jak najlepiej oddać w grze ducha tego sportu. Joel Jewett, szef studia, zbudował nawet w swoim ogrodzie rampę, aby pracownicy mogli spróbować swoich sił na desce. Tony Hawk był integralną częścią tej ekipy i testował kolejne wersje gry, dzieląc się z developerami swoimi uwagami i sugestiami. – Byłem z nimi od samego początku – mówi. – Często gościłem w siedzibie Neversoftu, a oni wysyłali mi nowe wersje gry kilka razy w tygodniu.

Nowa jakość: Tony Hawk’s Pro Skater 2

Po ogromnym sukcesie pierwszej gry, wydanej w 1999 roku na PlayStation, Dreamcasta i Nintendo 64 (istnieją też wersje na Game Boya Color i Nokię N-Gage, ale to w gruncie rzeczy zupełnie inne produkcje), Neversoft i Activision wiedzieli, że nie mogą osiąść na laurach. Tony Hawk’s Pro Skater 2, który pojawił się na rynku rok później, nie miał być bezpiecznym sequelem, a prawdziwym przełomem.

Jednym z kluczowych elementów była możliwość tworzenia własnych skaterów i parków. Dzięki trybom „Create-a-Skater” i „Park Editor”, gracze mogli nie tylko wcielać się w najsłynniejszych skaterów i odwiedzać znane lokacje, ale personalizować swoje doświadczenie, tworząc unikalne postacie i skateparki. – To znacząco zwiększyło replay value gry – mówi Ralph D’Amato, producent. – Gracze mogli spędzać godziny na tworzeniu i udoskonalaniu swoich parków.

Kolejną zmianą był rozbudowany tryb kariery, w którym zarabiało się pieniądze za wykonywanie różnych zadań. Te środki można było wydawać na ulepszanie statystyk skatera, zakup nowych desek i trików. – Dzięki temu systemowi, gracze mieli większą kontrolę nad rozwojem swojej postaci – tłumaczy D’Amato. – Mogli inwestować w to, co było dla nich najważniejsze.

Ważny aspekt gry stanowiły także nowe poziomy, które były znacznie większe i bardziej złożone niż w pierwszej części. Neversoft zadbał o to, aby każdy level był oparty na rzeczywistych lokalizacjach, co dodawało autentyczności i realizmu. – Chcieliśmy, aby gracze czuli się, jakby naprawdę jeździli po znanych skateparkach – mówi Mick West.

thps 2 tryby gry

Gameplay: Perfekcyjna kombinacja realizmu i zabawy

Kluczowy element, który przyczynił się do sukcesu Tony Hawk’s Pro Skater 2, stanowiła mechanika rozgrywki. Neversoftowi udało się stworzyć system, który był jednocześnie realistyczny i łatwy do opanowania przez nowych graczy. Gra oferowała szeroki wachlarz trików, które dało się łączyć w efektowne kombinacje, co dostarczało mnóstwa frajdy i satysfakcji.

Jednym z najważniejszych dodatków do mechaniki gry była możliwość wykonywania manuali, dzięki którym gracze mogli łączyć triki wykonywane na różnych elementach skateparku, co pozwalało na tworzenie długich, imponujących kombinacji. – Manuale zrewolucjonizowały grę – wspomina Ralph D’Amato. – Pozwoliły na osiąganie ogromnych wyników punktowych i dodawały nowy wymiar do rozgrywki.

System sterowania był intuicyjny i responsywny, co sprawiało, że gracze czuli pełną kontrolę nad swoimi postaciami. – Neversoftowi udało się znaleźć złoty środek między realizmem a zabawą – ocenia Tony Hawk. – Dzięki temu każdy mógł się poczuć jak profesjonalny skater.

thps2 zawodnicy

Grafika: Krok w przód

Oprawa w Tony Hawk’s Pro Skater 2 była znacznym krokiem naprzód w porównaniu do pierwszej części. Gra oferowała bardziej szczegółowe modele postaci i środowisk, a także płynne animacje, które dodawały realizmu i dynamizmu. Produkcja pojawiła się nie tylko na PlayStation, Dreamcaście i Nintendo 64, ale również na PC i w 2001 roku w rozszerzonej wersji na Xboxie. Powstały też mobilne odsłony na Game Boya Color i Game Boya Advance, a w późniejszym czasie na urządzenia z systemami Windows Mobile, Windows Phone i iOS.

Jednym z najbardziej imponujących elementów była jakość tekstur i oświetlenia. Każdy poziom miał swoje unikalne cechy, które dodawały mu charakteru. Np. zawody w Marsylii odbywały się o zmierzchu, wśród mgły i zachodzącego słońca, co tworzyło niesamowitą atmosferę. – Światła i cienie były bardzo realistyczne – mówi Mick West. – Dzięki temu gracze mogli naprawdę poczuć klimat każdego miejsca.

Animacje postaci były płynne, co sprawiało, że każdy trik wyglądał imponująco. – Neversoft naprawdę przyłożył się do tego, aby każdy ruch wyglądał naturalnie – dodaje Tony Hawk. – Dzięki temu gra była nie tylko przyjemna do grania, ale także do oglądania.

thps 2 gra deskorolka

Niezapomniana ścieżka dźwiękowa

Nie można mówić o Tony Hawk’s Pro Skater 2 bez wspomnienia o jej kultowej ścieżce dźwiękowej. Gra wprowadziła do mainstreamu wiele zespołów punk rockowych i hip-hopowych, które do dziś kojarzą się z tą serią. – Dla mnie muzyka była kluczowym elementem – mówi Tony Hawk. – Chcieliśmy, aby odzwierciedlała kulturę skate.

Ścieżka dźwiękowa zawierała utwory takich kapel, jak Rage Against the Machine, Bad Religion, Anthrax czy Public Enemy. Każda piosenka dodawała energii i stylu, co idealnie pasowało do dynamicznej rozgrywki. – Muzyka była tak dobra, że nawet po wielokrotnym ukończeniu gry wciąż chciałem jej słuchać – wspomina jeden z fanów.

Dźwięki w grze były równie imponujące. Każdy odgłos był starannie dopracowany, aby dodać realizmu. – Szczegółowość dźwięków była niesamowita – mówi Mick West. – To wszystko tworzyło fantastyczne doświadczenie, które wciągało graczy na długie godziny.

tony hawk's pro skater 2 screen

Fenomen kulturowy

Gra Tony Hawk’s Pro Skater 2 nie tylko zdobyła uznanie krytyków i graczy, ale także miała ogromny wpływ na kulturę masową. Wprowadziła skateboarding do głównego nurtu, sprawiając że stał się on dostępny dla szerokiej publiczności. Gra była jednym z pierwszych tytułów, które promowały punk rockową muzykę. Ścieżka dźwiękowa stała się kultowym elementem gry, który do dziś jest wspominany przez fanów.

Dla Tony’ego Hawka gra była czymś więcej niż tylko projektem zawodowym. – Dzięki tej grze moja kariera nabrała nowego wymiaru – mówi. – Otworzyła przede mną drzwi do wielu nowych możliwości, od występów w programach telewizyjnych po role w filmach.

gameplay tony hawk's pro skater 2

Gra, która zmieniła wszystko

Z perspektywy czasu Tony Hawk’s Pro Skater 2 pozostaje jednym z najważniejszych tytułów w historii gier wideo. Wpływ tej produkcji na kulturę popularną i sport jest nieoceniony. Dzięki tej grze skateboarding stał się dostępny dla milionów ludzi na całym świecie, inspirując nowe pokolenia skaterów i graczy.

Tony Hawk, wspominając sukces gry, mówi: – To niesamowite, że te gry nadal mają takie znaczenie. Nie wyobrażałem sobie, że staną się one moim znakiem rozpoznawczym bardziej niż moje rzeczywiste osiągnięcia na desce. Jestem dumny z tego, co stworzyliśmy i z dziedzictwa, które pozostawiliśmy.

Tony Hawk’s Pro Skater 2 to nie tylko gra, to kawałek historii, który na zawsze zmienił oblicze gier wideo i sportów ekstremalnych. Każdy, kto miał przyjemność grać w tę grę, z pewnością pamięta niesamowite chwile spędzone na wykonywaniu trików, odkrywaniu sekretów i słuchaniu kultowej ścieżki dźwiękowej. Dla wielu z nas Tony Hawk’s Pro Skater 2 pozostaje jednym z najważniejszych wspomnień z dzieciństwa, które do dziś budzi nostalgię i uśmiech na twarzy.

Bibliografia:

  • vg247.com;
  • ign.com.

Warto przeczytać:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *